Logo vriLogo vri versión móvil
Elija un buscador del SIEUN

Notas Boletín UN Investiga

[Seminario Línea de Matemáticas grupo GAUNAL 2016-2] «Control jerárquico en sistemas de procesos químicos» / «Optimal economic design method of continuous photobioreactors for microalgae culture»

La línea de matemáticas avanzada para el control y los sistemas dinámicos del Grupo de Automática de la Universidad Nacional de Colombia (Gaunal) de la Facultad de Minas de la UN sede Medellín invita a las exposiciones:

Control jerárquico en sistemas de procesos químicos

En esta presentación se mostrará un avance de la propuesta de tesis de Maestría en Ingeniería - Automatización Industrial. Se presentará el estado del arte, objetivos, metodología y actividades planeadas para el desarrollo del tema relacionado con sistemas de procesos.

Expositor: Yulanderson Salguero Rodríguez

Fecha y hora: viernes 23 de septiembre de 2016, 10:00-10:45

Lugar: aula M8-116

Microalgae culture in photobioreactors is expensive to produce, because the process consumes a lot of energy in the unit operation; as a result microalgae culture cannot compete in the industrial market. Anyway, microalgae culture has a lot of benefits besides economic issues, so there is a lot of work on the topic. Literature about the topic consider that optimization of microalgae culture is necessary. But, optimization needs a lot of effort to make. One possibility to obtain more productivity efficiently from photobioreactor operation is to use a continuous system. Pitifully, industrial continuous bioprocess is still on research. This work introduces the use of several continuous photobioreactors in series with recirculation as an option to design a large scale continuous bioprocess system. The system is evaluated using economic cost index so we can obtain the optimal economic design and analyze the effect of design variables. Moreover, sensibility analysis is used to evaluate the important variables that affect the cost. Then, this information is used to characterize the variables and constraint that are worth to work on.

Expositor: César Augusto Gómez Pérez

Fecha y hora: viernes 23 de septiembre de 2016, 11:00-11:45

Lugar: aula M8-116

Los seminarios son dirigidos por el profesor Jairo José Espinosa Oviedo.

Información adicional: Magda Pinto Vargas, magda.pinto.vargas@gmail.com , teléfono (+574)4255295

[Boletín UN Investiga 314, 15 de septiembre de 2016]