Logo vriLogo vri versión móvil
Elija un buscador del SIEUN

Notas Boletín UN Investiga

[Seminario Línea de Matemáticas grupo GAUNAL 2017-1] «Sistema de gestión de redes de tráfico urbano: implementación preliminar a un escenario de la ciudad de Medellín»/«Statistical modeling of bladder motion and deformation in prostate cancer radiotherapy

La línea de matemáticas avanzada para el control y los sistemas dinámicos del Grupo de Automática de la Universidad Nacional de Colombia (Gaunal) de la Facultad de Minas de la UN sede Medellín invita a las exposiciones:

En esta presentación se da a conocer la automatización de la lectura de la red de tráfico en el software SUMO, para posteriormente realizar un primer acercamiento a la gestión de la red semáforica en una sección de la ciudad de Medellín empleando métodos de optimización.

Expositora: Eliana Mejía Estrada

Fecha y hora: viernes 21 de abril de 2017, 10:00-10:45

Lugar: aula M8-116

Prostate cancer is the most common cancer amongst the male population in most developed countries. One of the standard treatment methods is external radiotherapy, which involves delivering ionizing radiation to a clinical target, namely the prostate and seminal vesicles. Due to the uncertain location of organs during treatment, healthy organs neighboring the prostate — the bladder and rectum — may be highly irradiated, resulting in adverse events affecting patients' urinary (hematuria and cystitis, among others) or rectal (rectal bleeding, fecal incontinence, etc.) functions.

The bladder is notorious for presenting the largest inter-fraction shape variations during treatment, caused by continuous changes in volume. These variations in shape introduce geometric uncertainties that render assessment of the actual dose delivered to the bladder during treatment difficult, thereby leading to dose uncertainties that limit the possibility of modeling dose-volume response for late genitourinary (GU) toxicity. As a result, it appears crucial to quantify uncertainties produced by inter-fraction bladder variations in order to determine dosimetric factors that affect late GU complications..

Expositor: Richard Ríos Patiño

Fecha y hora: viernes 21 de abril de 2017, 11:00-11:45

Lugar: aula M8-116

Los seminarios son dirigidos por el profesor Jairo José Espinosa Oviedo.

Información adicional: Magda Pinto Vargas, magda.pinto.vargas@gmail.com , teléfono (+574)4255295

[Boletín UN Investiga 340, 6 de abril de 2017]
[Boletín UN Investiga 341, 20 de abril de 2017]