El próximo 26 de octubre de 2018 en la U. N. Sede Medellín.

La línea de matemáticas avanzada para el control y los sistemas dinámicos del Grupo de Automática de la Universidad Nacional de Colombia (Gaunal) de la Facultad de Minas de la UN sede Medellín invita a las exposiciones:

An approach for Coordinate Voltage Control using a distributed hierarchical architecture

Coordinated Voltage Control of power systems under normal operating conditions has considered a conventional hierarchical structure based on three recognized levels. In general terms, the automatic voltage controllers located on the first level apply specific control signals in order to follow as quickly as possible the reference values assigned to voltage nodes where these controllers have been installed. In the second level, other regional controllers are responsible to generate online fine adjusts to the reference values of their own primary controllers as a result of specific considerations of the tertiary level. This top level solves an economic optimization problem which promotes periodic control signals finding an economic network profit such as transport energy loss reduction or less-cost energy generation.

In this presentation, a distributed hierarchical control scheme to coordinated voltage control is proposed. In this architecture, in secondary stage, predictive controllers which use approximated models of regional system were included in order to produce their own control actions. Performance of this controller is compared with performances of centralized, decentralized and conventional coordinated voltage control strategies under same electric disturbances.

Expositor: Edwin Lopera Mazo

Fecha y hora: viernes, 26 de octubre de 2018, 10:00-10:45

Lugar: aula M8-116

Monitoreo de redes de tráfico urbano en tiempo real usando información colaborativa

Los problemas asociados a la congestión vehicular impactan negativamente en la salud y en la calidad de vida de los pobladores de las grandes ciudades. Por lo tanto, es urgente implementar un sistema de gestión de tráfico eficiente, que permita potenciar la infraestructura existente. Para ello, es necesario contar con un sistema de monitoreo en tiempo real de red de tráfico urbano, que permita estimar el estado actual de red usando las fuentes de información existentes, lo que permitirá tomar las decisiones adecuadas para diferentes niveles de congestión.

En este trabajo se propone un modelo matemático que permite aprovechar los datos de Waze (Free Community-based GPS, Maps and Traffic Navigation App) para monitorear la red vial de la ciudad de Medellín, Colombia.

Expositor: Christian Roviro Portilla

Fecha y hora: viernes, 26 de octubre de 2018, 11:00-11:45

Lugar: aula M8-116

Los seminarios son dirigidos por el profesor Jairo José Espinosa Oviedo.

Información adicional: Magda Pinto Vargas, mmpintov@unal.edu.co, teléfono (+574)4255295

[Boletín SIUN 412, 18/19 de octubre de 2018]